180
Olvasóterem Mantella – Billenőplatós pótkocsi konstrukció Strenx® 960 és Hardox® 500 Tuf acéllal Sajtóközlemény
április 9., 2019 09:51 CET

Mantella – Billenőplatós pótkocsi konstrukció Strenx® 960 és Hardox® 500 Tuf acéllal Sajtóközlemény

A Mantella, olasz gyártó bemutatja az úttörő billenőplatós pótkocsit, amely maximális hasznos terhelést, üzemanyag-hatékonyságot, valamint rendkívüli tartósságot garantál

A Mantella forradalmasította innovatív Stratosphere billenőplatós pótkocsijának szerkezeti kialakítását a nagyszilárdságú acél használata által nyújtott jelentős szerkezeti előnyök alkalmazása révén. A vállalat teljes mértékben kihasználta a skandináv acélgyártó, az SSAB által kifejlesztett és gyártott, a legújabb csúcstechnológiát képviselő anyagok adta előnyöket: Hardox® 500 Tuf és Strenx® 960.

510 kg-mal nagyobb hasznos terhelés

A súrlódásos kopásnak ellenálló Hardox® 500 Tuf acél felépítményben, és a Strenx® 960 acél alvázban történő alkalmazása együttesen 510 kg-os sajáttömeg-csökkenést eredményezett az előző konstrukcióhoz képest, ami lefordítva minden egyes útnál 510 kg-os hasznosteher-növekedést jelent. És a nagyobb hasznos terhelés az, amit minden ügyfél keres. Az új konstrukció 2018-ban elnyerte a nemzetközi Swedish Steel Prize díjat. (1. kép)

A csökkentett tömeg javítja a fenntarthatóságot

A Mantella S.r.l. egy családi vállalkozás, amelynek székhelye Lamezia Termeben található, Dél-Olaszország Catanzaro tartományában. A vállalat ambiciózus célokat tűzött ki maga elé az erősebb és könnyebb félpótkocsik tervezésére vonatkozóan, amelyek nagyobb hasznos terhet képesek szállítani, miközben üzemanyagot takarítanak meg és így csökkentik a CO2-kibocsátást.

A kibocsátás csökkentése fontos tényező, mivel Európában a kibocsátott üvegházhatást okozó gázok 17,5%-a a közúti közlekedésből származik. 2050-re az ilyen típusú kibocsátásnak az 1990-es szinthez képest legalább 60%-kal alacsonyabbnak kell lennie, majd még tovább kell csökkennie a nulla kibocsátás irányába.1

„Az üzemanyag-fogyasztás és a tonnakilométerenkénti CO2-kibocsátás csökkentésével hozzájárulunk egy fenntarthatóbb világhoz. E könnyű pótkocsi sikeres fejlesztésében az egész vállalat részt vett – tervezőmérnökök, gyártási szakemberek, a menedzsment és a megrendelők. A Stratosphere pótkocsik kihasználják az SSAB nagyszilárdságú, a Hardox® 500 Tuf és a Strenx® 960 anyagminőségű acéljai segítségével elérhető valamennyi előnyt. Természetesen folyamatban van, hogy más pótkocsi-családunk esetében is megvalósítsuk az erősebb és könnyebb szerkezeti megoldásokat.” – mondja Gregorio Mantella, a Mantella S.r.l. gyárigazgatója.

A Hardox® 500 Tuf acél alkalmazása révén a felépítmény tömege 365 kg-mal csökkent

A Mantella Stratosphere pótkocsik Hardox® 500 Tuf kopásálló lemezből készült billenő felépítménnyel rendelkeznek. Ez az új Hardox® acélminőség hosszabb kopási élettartamot biztosít, és ugyanolyan szívóssággal rendelkezik, mint a korábban használt Hardox® 450-es anyagminőség.

A Hardox® 500 Tuf nagyobb kopásállóságának köszönhetően a Mantella 1 mm-rel csökkenthette a lemezvastagságot. Ez átlagosan 365 kg-os csökkenést jelent a felépítmény tömegében.

A vastagság csökkentése a Hardox 500 Tuf acél alkalmazásával együtt járó megnövekedett keménységnek, valamint a nagy szívósság és horpadásállóság kombinációjának köszönhetően lehetséges. Az acél még a sokéves használatot követően is elég vastag lesz ahhoz, hogy ne veszélyeztesse a felépítmény épségét.

A Hardox® 500 Tuf a Hardox® 450 és a Hardox® 500 kopásálló acélok legjobb tulajdonságait ötvözi. Rendkívül szűk, 475–505 HBW keménységtartománnyal rendelkezik. A Hardox 500® Tuf acél relatív kopási élettartama 30-50%-kal hosszabb lehet a Hardox 450® acélhoz képest. A nagy szívósság kiváló ellenállást biztosít a horpadások és repedések ellen, amikor az acélhoz éles és nehéz tárgyak ütődnek. A Hardox® 500 Tuf acél garantált ütőmunkája 27 J -20 °C-on, de a jellemző ütőmunka értéke 45 J -40 °C-on.

A felépítmény, amelyet stabilitásra terveztek

Vékonyabb anyag használata esetén, a billenőplatós pótkocsit szerkezetileg úgy kell kialakítani, hogy biztosítsa a felépítmény merevségét és általános stabilitását. Egy teljesen megrakott felépítmény elülső hidraulikus hengerrel történő emelése során a felépítmény igen nagy igénybevételnek van kitéve. Nem megfelelő tervezés esetén, ez az oldalak hirtelen deformációját eredményezheti.

Ennek megakadályozása érdekében a Mantella számos szerkezeti változtatást alkalmazott, például vízszintes hajlítások alkalmazását az oldalpanelekhez. Ez biztosítja a szükséges merevséget a teljes felépítmény számára. A hidraulikus henger csatlakozását, a felső síneket, a hátsó keretet és a billenőcsapokat szintén újratervezték a megnövelt torziós merevség érdekében. (1. kép)

Újratervezés Strenx® 960 acéllal a termelékenység és a teljesítmény érdekében

A Mantella dacolt a szokásokkal amikor úgy döntött, hogy az alváz hossztartóját egyetlen sík Strenx® 960 acéllemez különleges hajlításával készíti el. Ahelyett, hogy hagyományos I-tartót készített volna a gerinclemez és övlemez összehegesztésével, a Mantella profilhajlítást alkalmazott, hogy egy hegesztés nélküli Z-szelvényt készítsen. (2. kép)

A billenőplatós pótkocsikat jellemzően rendkívül nagy igénybevétellel járó körülmények között, terepen használják. Sokféle olyan terhelési esetnek vannak kitéve, amelyeket nehéz megjósolni. A tervezési korlátokat általában a kifáradás határozza meg. A Mantella a fejlesztési munka során nagy energiát fektetett a hegesztési technológiába és a hegesztések elhelyezésébe, hogy optimalizálja az anyagfáradást. A hegesztett I-tartók kiküszöbölésével és a hegesztés nélküli övlemezekkel az alváz anyagfáradással szembeni képessége jelentős mértékben megnőtt.

Könnyű, mint az alumínium, az acél előnyeivel

A Stratosphere-sorozat új pótkocsi alváza tömegét tekintve az alumíniumhoz hasonlít, és az acél tartósságának, kiváló anyagfáradási értékekkel és gyártásának valamennyi előnyével rendelkezik. A Z-tartók elkészítése körülbelül 50%-kal kevesebb idő szükséges a hegesztett I-tartókhoz képest. Emellett az oldalirányú merevség 10%-kal, a torziós merevség pedig 12%-kal nőtt.

A Mantella a Strenx® 960 acélra történő átállás révén nem csak egy 145 kg-mal könnyebb alvázat kínál ügyfelei számára. Az alváz kiváló mechanikai tulajdonságokkal és javított úttartással is rendelkezik.

 

Megtakarításokat eredményez

- A Stratosphere pótkocsi 365 kg-mal könnyebb felépítménnyel és 145 kg-mal könnyebb alvázzal rendelkezik, lehetővé téve további 510 kg hasznos teher szállítását minden fuvarra vonatkozóan

- 12 000 liter üzemanyagot takaríthat meg és 30 tonnával kevesebb CO2-t bocsáthat ki 12 éves működés esetén 2

- A jármű kilométerenként 0,07 euró vagy évente 8 400 euró extra bevételt biztosíthat, és így 4-5 év alatt megtermelheti az árát 3

 

A Strenx® nagy teljesítményű acéllal és a Hardox® kopásálló lemezzel történő tervezéssel kapcsolatos további információkért keressen bennünket:

1. kép
A Mantella billenőplatós pótkocsi több mint 500 kg-mal könnyebb, mint a hagyományos szerkezeti kialakítású pótkocsik. A Hardox® 500 Tuf U-alakú felépítményének tömege 365 kg-mal kisebb, a Strenx® 960 alváz pedig 145 kg-mal könnyebb. A vízszintes hajlítások növelik a felépítmény merevségét, megakadályozva a billenéskor bekövetkező torzulást.

1 Forrás: Európai Környezetvédelmi Ügynökség
2: 120 000 km/év, 75%-os terhelés, 47 l/100 km-25 l/100 km
3 Forrás: COMPETE jelentés, Európai Bizottság

2. kép
A hosszirányú tartó egyetlen Strenx® 960 acéllemez hajlítása révén történő gyártása átlagosan 50%-kal kevesebb időt vesz igénybe a hegesztett I-tartóval összehasonlítva.

3. kép
Az olyan szoftverek segítségével, mint az SSAB WearCalc, a kopás mértéke már a billenő felépítmény gyártása előtt kiszámítható. A különböző színek a súrlódásos kopást mutatják a billencs kirakodása után. A számításokból származó adatok ajánlásokat fogalmaznak meg a gyártó számára az esetleges anyag-korszerűsítésre és a kopás tervezésére vonatkozóan.