„Ha a COR-TEN® időjárásálló acélt választja és lefesti, rendkívül tartós szerkezetet kap”

Izraelben, Tel-Avivban található a Hashalom pályaudvar, az ország legforgalmasabb vasúti csomópontja, amely felejthetetlen kialakításáról, a repülőszőnyeghez hasonló, acélból és üvegből készült tetőszerkezetéről híres. A híres építész, Eri Goshen, a konstrukcióhoz az SSAB COR-TEN® időjárásálló acélját választotta, festékbevonattal kombinálva.

Érvelése egyszerű volt. „Építészként olyan épületeket tervezek, amelyek 100 évig tartanak. Ha a CORTEN® időjárásálló acélt választja és lefesti, egy rendkívül tartós szerkezetet kap, amely nem igényel igazából semmilyen karbantartást.”

Egyszerű, mégis feltűnő

Tel-Avivban naponta több százezer ember halad el Izrael egyik legikonikusabb modern épülete, a Hashalom pályaudvar mellett. A pályaudvar északi csarnoka fölött hullámzó tető 1996-ban készült el. A projekt szerkezetépítő mérnöke Z. Zechut volt, míg az acélszerkezet terveit (az anyagokkal) M.S. Malma készítette. Jelenleg, – közel 25 évvel később – a második, déli rész összeszerelése folyik. Az északi csarnok tetejéhez hasonló megjelenés és a nulla karbantartási igény érdekében Eri Goshen építész úgy döntött, hogy az SSAB COR-TEN® időjárásálló acélját alkalmazza.

A munkálatok befejeztével a tetők egy 250 méter hosszú acél- és üvegszőnyeget alkotnak majd, amely a vasút és az autópálya felett lebeg, és elviszi az arra haladó utasokat egy képzeletbeli utazásra.

„A csarnok alapötlete egyszerű, mégis feltűnő” – magyarázza Eri Goshen építész. „Valójában az épület meglehetősen kicsi a jelentőségéhez képest, azonban amikor valaki autóval halad el a pályaudvar mellett, a mozgás és a tető hullámai egy repülő épület illúzióját keltik. Az egyik dolog, amire a nagyon büszke vagyok, hogy amikor az emberek az épületről beszélnek, a kezüket használva írják le a formáját. Ilyen egyszerű és emlékezetes.”

Fokozott korrózióállóság

A tetőt nyolc lehorgonyzó rúd tartja, melyeket négy oszlop hordoz. Mind az oszlopok, mind pedig a tető COR-TEN® B Tube szerkezeti zártszelvényekből készültek, festett kivitelben, a hosszabb élettartam érdekében.

A COR-TEN® elnevezés a légköri korróziónak (CORrosion) ellenálló, magas szakítószilárdságú (high TENsile) acélt takarja. Valójában ez egy nagy szilárdságú, alacsony ötvözőtartalmú acél, amely időjárásállóvá válik a felületén kialakuló védőrétegnek köszönhetően, amelyet patinának hívnak. Az SSAB időjárásálló acéltermékcsalád részét képező COR-TEN® időjárásálló acél épülethomlokzatok, acélszerkezetek és hidak alapanyagaként, a vasútipar számos területén, valamint az elektromos távvezetékhálózat tartóoszlopaiként is alkalmazható.

A tartósság érdekében lefestve

Goshen a COR-TEN® B Tube szerkezeti zártszelvények és a festékbevonat alkalmazását választotta két fő okból: az alacsony karbantartásigény és a költségmegtakarítás miatt.

„A tető közel 15 000 darabból áll. Ez azt jelenti, hogy a karbantartásigény figyelembevétele már az épület tervezésénél rendkívül fontos volt. Normális esetben egy ilyen szerkezetet 7–8 évente át kellene festeni, hogy megakadályozzuk a korróziót és fenntartsuk az épület külső megjelenését.” – magyarázza Goshen.

Az időjárásálló acél lefestése révén a korrózió nem hatol be a festékréteg alá. A tetők hasznos élettartamának növelése mellett ez megakadályozza a rozsdás színű szennyeződések csöpögését is, ami elfogadhatatlan lenne egy teljes kapacitással működő pályaudvaron és egy nagyon forgalmas autópályán.

„A hagyományos acél használata azt jelentené, hogy az állomást karbantartás céljából rendszeres időközönként le kellene zárni.” – teszi hozzá Goshen. „Egy ilyen forgalmas pályaudvar esetében azonban ez szóba sem jöhet.”

És mivel a COR-TEN® időjárásálló acélt nem kell olyan gyakran festeni, mint más acélokat, ennek kisebb környezeti hatása van a hagyományos acélokhoz képest. Az acél 100%-ban újrahasznosítható. A COR-TEN® időjárásálló acéltermékek széles választékban, például durvalemezek, hidegen és melegen hengerelt szalagok, csövek és szelvények formájában, 345–960 MPa közötti minimum folyáshatárral kaphatók.

Önjavító

Amint arra Goshen rámutat, az időjárásálló acél használatának további előnye az, ami akkor történik, ha a festék megkarcolódik.

„A tető szerkezete valójában rugalmas és folyamatos mozgásban van. Ez azt jelenti, hogy a hegesztési varratok állandóan mozognak, ezért elkerülhetetlen, hogy a festék ne repedjen meg. Azonban a COR-TEN® időjárásálló acélnak köszönhetően ez nem vezet hosszú távú korróziós károsodáshoz. Minden kialakult repedés megjavítja önmagát.”

Az acél felületén patina védőréteg képződik, ha a festékréteg megkarcolódik vagy megreped. Ez a védőréteg lezárja a sérült területet és megakadályozza a korrózió behatolását a festékréteg alá. A javított korrózióállóság drámai mértékben csökkenti a szükséges karbantartások és újrafestések számát.

Ezenkívül a porózus, szétterjedő rozsda nem jelent problémát a COR-TEN® időjárásálló acélszerkezetekben, mint ahogy a szénacél esetében. Mindebből az következik, hogy az időjárásálló acélon lévő festék hasznos élettartama kétszerese a hagyományos acélon lévő festékének.

„A COR-TEN® időjárásálló acél alkalmazása kulcsfontosságú szerepet játszott a pályaudvar tetőszerkezetének sikerében.” – teszi hozzá Goshen. „A festéshez pedig  egy törtfehér színt választottunk, a por színét. Ennek eredményeként 25 év alatt soha nem volt szükség az északi csarnok megtisztítására; ugyanezt várjuk az új déli csarnok esetében is.”

Hashalom pályaudvar
Hashalom pályaudvar
A tető közel 15 000 darabból áll. Ez azt jelenti, hogy a karbantartásigény figyelembevétele már az épület tervezésénél rendkívül fontos volt.
Eri Goshen építész professzor

„A hagyományos acél használata azt jelentené, hogy az állomást karbantartás céljából rendszeres időközönként le kellene zárni. Egy ilyen forgalmas pályaudvar esetében azonban ez szóba sem jöhet”

Eri Goshen építész

180