Híd SSAB Weathering acélból – a tartósság jegyében

A Finnországban, Kuusijärvi-tó közelében található díjnyertes gyalogoshíd nemcsak ellenálló a korrózióval szemben, de kevés karbantartást igényel és vizuálisan is feltűnő. Az SSAB Weathering acélnak köszönhetően segít az életciklusköltségek és a karbonlábnyom csökkentésében is.

A Kuusijärvi híd korlátjának kivágott formákat tartalmazó rácsozata

A híd kialakítása a korlát rácsozatán lévő bagoly formájú kivágásokkal fokozza a természetélményt.

Fenntartható, a tartósság jegyében épült híd, amely harmonikusan illeszkedik a természeti környezetbe, és megoldást kínál az idő, a minőség és a költségek egyensúlyának hármas problémájára. Pontosan ezt kereste Vantaa városa, amikor Finnországban, Helsinkitől északra fekvő Kuusijärvi-tónál lévő nemzeti park számára gyaloghidat építtetett.

Az időjárásálló acélból készült híd acélszerkezeteinek gyártását és beépítését a Normek, Finnország egyik vezető acélszerkezet-építő és homlokzati megoldásokat kínáló vállalata végezte. A hidakhoz és épületekhez szánt acélszerkezetek tervezésével, gyártásával, építésével és helyszíni beépítésével foglalkozó szakértőként a vállalat más időjárásálló acélból készült hidakkal kapcsolatos tapasztalatait is kamatoztathatta a projekt során. A szállítmány acélgerendákat, középső oszlopokat és korlátokat tartalmazott, amelyek mindegyike időjárásálló acélból készült.

Sami Torvi, a Normek projektmérnöke, az ütemtervekkel, az anyagbeszerzéssel, a gyártási tervekkel és a minőségbiztosítási dokumentumokkal kapcsolatos teendőket próbálta kézben tartani a projekt során. Hangsúlyozza, hogy a gyártás során rugalmas megközelítést kell alkalmazni:

„Hiszen nincs két egyforma híd” – indokolja Torvi. „Nagyon rugalmasnak kell lennünk a gyártási folyamatainkban, mert elég valószínűtlen, hogy valaha is fogunk két hasonló hidat gyártani. Minden termék egyedi, ezért a teljes folyamatot alaposan át kell gondolnunk, az anyagbeszerzéstől a végső beépítésig.”

Könnyen hegeszthető, műhelybarát

Az SSAB időjárásálló acél hegesztése viszonylag egyszerű, és hasonló a szokásos, alacsony széntartalmú acélok hegesztési folyamatához, amennyiben a folyamat rendelkezik WPQR-jóváhagyással. A töltőfém azonban különböző tényezőktől függ, például a kódtól, a munkaköri előírásoktól, a hegesztés helyétől, attól, hogy a hegesztést fogják-e festeni, és hogy szükség van-e színegyeztetésre. Torvi a következőket mondta: „Még csak előmelegítésre sem volt szükség a hegesztés előtt, ami szintén hozzájárult a hegesztés és a gyártás során elért időmegtakarításához.”

Az alkalmazott SSAB termék: SSAB Weathering 355
Vastagságok: Max. 35 mm
Tömeg: 231 tonna
Hosszúság: 126,2 méter

Gyártó: Normek Oulu.
Tervező: WSP Finland.
Kivitelező: Destia.
Ügyfél: Vantaa városa, Finnország

A Kuusijärvi híd egy nemzeti park fáinak lombjai között.
Az SSAB Weathering 355 acélból épített gyaloghíd 126,2 méter hosszan ível át egy nemzeti park fáinak lombjai között.

„Az időjárásálló acél esztétikailag illeszkedik a természeti környezetbe. Az is tetszett, hogy az acél színe az idő múlásával világosbarnából sötétbarnára változik.”

Sami Niemelä

Miért van szükség időjárásálló acélra a hídépítéshez?

A WSP, a világ tíz legjobb tervező és mérnöki irodáinak egyike, az SSAB Weathering 355 acéllemezt választotta a híd és fő alkotóelemei, köztük a gerendák és a tartóoszlopok elkészítéséhez. Sami Niemelä, a WSP Finland üzletág igazgatója szerint a döntéshez számtalan tényezőt figyelembe vettek, hogy mindenben megfeleljenek az ügyfél és a végfelhasználó igényeinek: biztonság, szerkezeti teljesítmény, karbantartás, építési és életciklusköltségek, esztétika.

A kellő részletességgel kidolgozott, jól megtervezett és a megfelelő környezetben elhelyezett időjárásálló acélhidak népszerű választásnak bizonyulnak, amelyek mindezeket a feltételeket teljesítik. A rozsdásodás más acélszerkezeteknél problémás, sőt veszélyes, és a korrózió hosszú távon veszélyeztetheti az acélhidak működését és épségét. Az SSAB időjárásálló acél „hasznos korróziója” azonban védelmet nyújt a további károsodás ellen. Rozsda csak az acél külső rétegében jön létre, majd egy olyan gáttá alakul, amely segít ellenállni a jövőbeni korrózióval szemben.

Vantaa város hídjának konstrukciója: robusztus, nyers és kíméletes a környezethez

Vantaa város hídjának tervezésekor egy másik fontos szempont az volt, hogy a híd illeszkedjen a környezetébe – egy jól ismert nemzeti parkba, amely füstszaunákat, jeges fürdőzést és sífutást kínál közvetlenül a híd felett. Vantaa városa a híd környezetre gyakorolt hatását is szerette volna minimálisra csökkenteni.

„Az időjárásálló acél esztétikailag illeszkedik a természeti környezethez” – mondja Niemelä, a WSP munkatársa. „Az is tetszett, hogy az acél színe az idő múlásával világosbarnából sötétbarnára változik.”

A fenntartható konstrukció a hídtervezés, a hídépítés és az élethosszig tartó karbantartás egyik fő szempontjává lép elő. Az ilyen időjárásálló acélhidak lenyűgözően hosszú élettartamúak – akár a 100 évet is meghaladhatják –, ami csökkenti a csere szükségességét. Vantaa városának hídja pedig hasznos élettartama végén 100%-ban újrahasznosítható lesz.

A híd felkeltette a Finn Építőipari Acélszerkezetek Szövetsége figyelmét is, akik a „2020-as év acélszerkezete” kitüntető díjat a WSP Csoportnak ítélték oda.

Festés nélkül kisebb a hidak karbantartásigénye

Amikor Vantaa városa és a WSP a hídépítéshez az SSAB Weathering acélt választotta, olyan anyagot kaptak, amely nagyon kevés karbantartást igényel. Ez nemcsak a környezetre gyakorolt zavaró hatást minimalizálja, de hosszú távon pénzmegtakarítást is eredményez. És mivel a javítások általában kevésbé bonyolultak, az időjárásálló acélból készült hidak élettartamuk alatt kevesebbe kerülnek, mint a más anyagból készültek.

Ráadásként pedig a híd sem védelmi, sem esztétikai okokból nem igényel festést. Az acél rozsdapatinája önmagában is vonzó, emellett segít elkerülni a festékbevonatokból származó káros illékony szerves vegyületek (VOC) kibocsátását.

Sami Torvi, a Normek munkatársa, rámutat a festés nélküli megközelítés további előnyeire.

„A felületkezelés költségei a termék teljes árának részét képezik, így a festés mind a műhelyből, mind az építési területről kimaradhat” – mondja. „A festék sérüléseinek javítása és a karbantartó festés egyaránt elmarad. Ez tehát összességében lerövidíti a gyártás átfutási idejét – ami hatalmas előny – és csökkenti a gyártási költségeket.”

A hidak esetében elérhető előnyök

  • Magas korrózióállóság
  • Alacsony élettartamköltségek a minimális karbantartásigénynek és a festésmentességnek köszönhetően
  • Nem szabadulnak fel káros vegyi anyagok a festéssel és a festék ártalmatlanításával kapcsolatban
  • Gyors építés, a környezet minimális zavarása a helyszínen az előmegmunkált acélkomponenseknek köszönhetően
  • Hosszú távú teljesítmény
  • Egyedülálló, vonzó szerkezet
Sami Niemelä, a WSP Finland üzletág igazgatója és Sami Torvi, a Normek projektmérnöke.

Sami Niemelä, a WSP Finland üzletág igazgatója és Sami Torvi, a Normek projektmérnöke.

Tudjon meg többet a hidakhoz szánt SSAB Weathering acélról

180